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遠藤 薫

Kaori  Endo

Selection-ROOFTOP(屋上)Selection-ROOFTOP(ROOFTOP)

プロジェクト「Musa balbisiana」Project "Musa balbisiana"

「ハノイ/ベトナム在住。志村ふくみ(紬織、重要無形文化財保持者)主催、アルスシムラ卒業。 世界中のボロ布を集め、修復し、使用することを繰り返すシリーズを始め、主として“工芸”的なるものと“社会”の関わりをテーマに作品を展開する。 現在、沖縄芭蕉布の織り手/福島泰宏さん30年来の夢を叶える「Musa balbisiana」プロジェクトを共同実行中。 沖縄やベトナム中国国境を始め、各国の糸芭蕉(バナナ)のルーツを探すプロジェクトを通して、彼と彼らと私たちの生を見つめ直す。」

「Live in Hanoi / Vietnam. 2016 Graduated from Ars Shimura, Organized by Shimura Hukumi (An important intangible cultural asset holder of Tsumugi Ori in Kyoto) Her artwork series: collecting old cloths from around the world, to repair them, using them repeatedly. She develops works mainly on the theme of “craft” and “society”. Currently, we are running "Musa balbisiana" project that will fulfill the 30-year dream of Mr. Yasuhiro Fukushima (Okinawa Banana fiber Weaver). We began our journey to find the roots of a one of the kind of banana (Musa balbisiana) in various countries, including the Okinawa and Vietnam-China borders. To rethink our life with him and theirs. 」

遠藤 薫

遠藤 薫

Kaori  Endo

1989年 大阪生まれ
2013年 沖縄県立芸術大学工芸専攻染めコース卒業
2016年「クロニクル、クロニクル!」、クリエイティブセンター大阪 (CCO)、大阪[-’17年]
2019年 「VOCA展2019 現代美術の展望─新しい平面の作家たち」佳作受賞、 上野の森美術館、東京
2019年 「第13回 shiseido art egg 」art egg賞受賞、資生堂ギャラリー 、東京
2019年 Art Center Ongoing企画「TERATOTERA祭り/ 選択の不自由展」、武蔵野芸能劇場 F2、東京
2019年「OPEN SITE 2019-2020/ 藪を暴く展」、トーキョーアーツアンドスペース (TOKAS) 、東京

1989 Bone in Osaka
2013 Graduated from Okinawa Prefectural University of Arts, Textile
2016 "Chronicle, Chronicle!" Creative Center Osaka (Osaka, Japan)[-17’]
2019 ”VOCA Exhibition 2019 Prospects of Contemporary Art" Honorable prize Winner, Ueno Royal Museum (Tokyo, Japan)
​2019 "shiseido art egg 13" art egg prize winner, SHISEIDO gallery (Tokyo, Japan)
2019 "Art Center Ongoing presents/ TERATOTERA" The Musashino Cultural Foundation F2 (Tokyo, Japan)
2019 "OPEN SITE 2019-2020/ Expose the bush" Tokyo Arts and Space (TOKAS) (Tokyo, Japan)

https://www.kaori-endo.com

   

推薦者

Selector

青木 彬

Akira  Aoki

インディペンデント・キュレーター

Independent Curator

[推薦者コメント]

[Comment by Selector]

遠藤薫の好奇心は作品を通じて人々へ伝播する。幼少期から親しみのあった工芸へ向けられるまなざしは、現代のあらゆる社会事象とリミックスされ、柔和で鋭利な形態を帯びてく。それは技巧的な卓越というよりも、その土地土地の人々が生きていく環境と対話した歴史や必然性の中で育まれた「生きる技術」を仕立て直すような作業である。そこには常に生々しい生活の痕跡が見え隠れするが、それらは「生活の美」というよりも「生活」そのものの尊さに気付かせてくれるようだ。

         

Kaori Endo's curiosity spreads to other people through her works. Her view on crafts, which has been part of her life since childhood, is remixed with various modern social phenomenons and takes on a form that is both gentle and sharp. Rather than technical excellence, her works recreate the "living technology" that was born out of necessity and the history of people interacting with the environment they live in. There are always visible and hidden traces of life, but they seem to remind us of the preciousness of "life" rather than the "beauty of life".