作家詳細Details

Details

Artists

明石 雄

Yu Akashi

Selection-GYM(2F体育館)Selection-GYM(2F Gymnasium)

「すべての絵画の表面にはノイズがある」という活動初期から持つ自身の絵画論をベースに、絵画の成立条件を探る分析的な手法を取り入れています。 例えば、絵の具の成分であるピグメントとメディウムの関係を考察した砂絵のシリーズや、その関係を広義の意味において解釈した絵画や彫刻といったものです。 近年では特にメディウムの存在を概念化し、絵画の側から逆にこの現象世界について考察する作品を制作しています。」

「“All painting has a surface with noise” has been my theory since my early work and, based on this theory, I incorporate an analytical method to explore the conditions that form a painting. For example, in a series of sand art I considered the relationship between pigment and medium, both of which being elements of paint, or in some paintings and sculptures I interpreted that relationship in a broader sense. In recent years, I have worked on conceptualizing the existence of medium in particular, creating work to theorize reality from the perspective of painting.」

明石雄

明石 雄

Yu Akashi

1983年 静岡生まれ
2010年 東京藝術大学美術学部先端芸術表現科大学院修士課程修了
2019年「ノイズの絵画2」、鴨江アートセンター、浜松
2019年「Method;カンバスに生える絵画」、SHINBI GALLERY、東京

1983 Born in Shizuoka
2010 MFA in Intermedia Art, Tokyo University of the Arts
2019 "Paintings of Noise 2",Kamoe Art Center (Hamamatsu, Japan)
2019 "Method; Paintings that grow on canvas" ,SHINBI GALLERY (Tokyo, Japan)

 

推薦者

Selector

ex-chamber museum

ex-chamber museum 

[推薦者コメント]

[Comment by Selector]

絵画に対する飽くなき探究心によって獲得したオリジナルな技法と世界観。明石雄は凄まじいボリュームを備える斬新なレリーフ状の作品を制作する。メディウムの特性を発展的に解釈し、重力などの現象も取り込みながら創造される現在の作品は、多くの不確定要素とともに制作が進められることで自らも想像し得ないものへと昇華した。過剰にグロテスクであり、同時にとてつもない情報量をそのディテールに凝縮させ、無限に有機的なうごめきが続くかのような圧倒的なビジュアルを以て鑑賞者にひたすら濃密かつ重厚な刺激を届ける。

         

Original techniques and world-view obtained through an inexhaustible spirit of inquiry in painting. Yu Akashi creates original relief artworks with tremendous volume. His current artworks interpret the characteristics of this medium in a progressive fashion and incorporate phenomena such as gravity. By engaging in artistic creation along with many indeterminate elements, his artworks sublimate into things that even he does not imagine. Condensing into their details an amount of information that is excessively grotesque and at the same time incredible, he delivers dense and rich stimuli to viewers with overwhelming visuals in which it seems as if organic squirming will continue forever.