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石黒 健一

Kenichi Ishiguro

Selection-GYM(2F体育館)Selection-GYM(2F Gymnasium)

「主に鉱物などの時代や地域を象徴する物質を扱い、彫刻の可能性を追求している。ものに付随する「価値」の不確定さを主題としながら、それらを異なる文化や歴史を接続することにより、さまざまな関係性を導き出す試みを行っている。近年は彫刻と映像などのさまざまなメディアを組み合わせた作品を展開している。」

「Primarily working with materials, such as minerals, that symbolize eras and areas, Ishiguro pursues the potential of sculpture. He takes the instability of the values attached to things as his primary subject and connects these to different cultures and histories, thereby attempting to draw out various relationships. In recent years, Ishiguro has been producing works that combine various media, such as sculpture and video.」

石黒 健一

石黒 健一

Kenichi Ishiguro

1986年 神奈川生まれ
2011年 広島市立大学大学院博士前期課程現代表現領域修了
2019「 東京インディペンデント2019」、東京藝術大学陳列館、東京
2019年「TODAY IS YESTERDAY’S TOMORROW」、 HIGURE 17-15cas、東京
2019年「かみこあにプロジェクト 2019」、旧北沖田面小学校他、秋田
2019年「滋賀近美アートスポットプロジェクトVol.2《Symbiosis》」、田中邸長屋他、滋賀
2019年「山中suplexのみんなと、尼崎のあなた」、A-Lab、兵庫

1986 Born in Kanagawa
2011 Graduated from Graduate School of Arts, Hiroshima City University, Division of Contemporary Art and Theory
2019 "Tokyo Independent 2019" ,Tokyo University of the Arts Chinretsukan Gallery (Tokyo, Japan)
2019 "TODAY IS YESTERDAY’S TOMORROW",HIGURE 17-15cas (Tokyo, Japan)
2019 "Kamikoani Project 2019",Former Okitaomote Elementary School in Kamikoani Village (Akita, Japan)
2019 "Art Spot Project Vol.2 : Symbiosis",Private House in Adogawa town (Shiga, Japan)
2019 "Show and Tell: The Artists of Yamanaka Suplex and You",A-Lab (Hyogo, Japan)

https://kenichi-ishiguro.com

推薦者

Selector

中村 史子

Fumiko  Nakamura

愛知県美術館 学芸員

Curator, Aichi Prefectural Museum of Art

[推薦者コメント]

[Comment by Selector]

石黒健一は大理石や黒曜石といった鉱物を扱い、石自体が備える考古学的な歴史と、現代の文化や政治経済とを切り結んで見せます。例えば、近作《石貨の島と我が彫刻》(2018)は、石自体は動かない代わりに所有者が移り変わっていくヤップ島の石貨文化と、人から人へ売買されていく芸術作品のシステムを、わらしべ長者のような語り口と共に提示します。こうした石黒の興味関心は、資本経済における芸術作品の価値と所有について問いかける3331 ART FAIRという場とも呼応すると考えています。

         

Kenichi Ishiguro (1986–) uses minerals such as marble and obsidian. He juxtaposes and creates collisions between the archeological histories of the stones and contemporary culture, politics, and economy. Ishiguro’s recent work "The Island of Stone Money and My Sculpture" (2018) deals with two systems. One is the stone money of Yap Island where the stones remain in place while the owners of the stones change. The other is artworks as a contemporary system—its foundation is that artworks are sold from person to person. Using the style of the folktale Warashibe Chojya (Straw Millionaire), Ishiguro shows us the two systems. I feel that there is a comparability between the interests of Ishiguro and the questions raised by the 3331 ART FAIR, which contemplates the value and ownership of art in capitalist economies.