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宮本 武典

Takenori  Miyamoto

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推薦作家

Selected Artists

   

私にはいくつもの顔がある。キュレーターであり、父であり、夫であり、未だ息子であり、またそのどれにも帰属しない旅人である。今回はアートフェアなので、そんな「いくつもの私」のこんぐらかった毎日で、ともに暮らしたいアートをセレクトしてみた。すると専門家としての審美眼の狭間に、思春期にさしかかった二人の娘を持つ父親としての顔が見え隠れしたりするから面白い。 飛田正浩と前田エマがフィールドにするファッションは、言うまでもなく生活のなかにあるアートワールドである。ファッションは街の“いま”を敏感に反映するし、時には大きな影響を与えたりする。小田香が個人的に描きためていた作品を紹介したいと思ったのは、マネタイズが難しいドキュメンタリーフィルム製作において、絵画の制作・収入が監督のサポートにつながると考えたからである(クリスト&ジャンヌ=クロードのドローイングのように)。 人生をともに歩む家族や友のため、そして私自身の精神の安寧のためにアートを購入し飾るパーソナルなキュレーションもまた、このアートフェアでみなさんに推奨したいところである。何がアートかを決めるのはトレンドでもマーケットでもなく、私たちの日々である。

As a person, I have many faces. I am a curator, a father, a husband, a son, and outside of these circles I am also a traveler. This time, as a recommender for the art fair, I selected artworks that I would like to be surrounded by in my topsy-turvy day to day life made up by the many kinds of "me". In doing so, I find it interesting that viewers can spot my face as a father of two teenage daughters hidden in between my aesthetic eye as a specialist, The field of fashion practiced by Masahiro Tobita and Emma Maeda is needless to say, an art world within our everyday lives. With its sensibility, fashion reflects the "now" of our city, and can at times have a great influence on matters. The reason why I wanted to introduce the collected personal paintings of Kaori Oda was in consideration of how difficult it is to monetize from making documentary films, and I thought that I could support her filming through the sale of her artworks (much like the drawings of Christo and Jeanne-Claude). Lastly, through this art fair, I am sharing with all of you the personal curation of artworks I buy and display for the sake of my family and friends who walk together with me in life, and for pacifying my spirit.

宮本 武典

Photo by Kouhei Shikama

1974年、奈良生まれ。海外子女教育振興財団の派遣プログラムでバンコク赴任、武蔵野美術大学パリ賞受賞により渡仏、原美術館学芸部を経て2005年に東北芸術工科大学へ。2019年3月まで同大学教授・主任学芸員を務め、東北各地でアートプロジェクトや東日本大震災の復興支援事業を展開。2014年に「山形ビエンナーレ」を創設し、プログラムディレクションを3期にわたって手がける(~2018)。国内外を巡回した主な展覧会として「石川直樹:the stranger」、「向井山朋子:夜想曲」、「曺徳鉉:Flashback」など。2019年4月より角川文化振興財団クリエイティブディレクターとして角川武蔵野ミュージアム(隈研吾氏設計)の立ち上げに参画。

Born 1974 in Nara. Takenori Miyamoto was assigned in Bangkok through the dispatch program of the Japan Overseas Educational Services, then went on to live in France through the Musashino Art University Paris Award. After serving for the Hara Museum Curating Department, Miyomoto moved to Tohoku University of Art and Design, where he worked as a professor and chief curator until March 2019. Here, he has been involved in collaborative art projects rooted in the local community, as well as support programs for the recovery of areas affected by the Great East Japan Earthquake. He was the program director for Yamagata Biennale in 2014, 2016, and 2018. He has curated touring exhibitions including “Naoki Ishikawa: the stranger”, “Tomoko Mukaiyama: Nocturne”, “CHO DUCK HYUN: FLASHBACK”, among others. Miyamoto serves as a creative director and curator at the Kadokawa Cultural Museum, as well as a creative director for the Kadokawa Culture Promotion Foundation, through which he was involved in the founding of the Kadokawa Musashino Museum (designed by Kengo Kuma).