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小金沢 智

Satoshi  Koganezawa

太田市美術館・図書館学芸員

Curator, Art Museum & Library, Ota

推薦作家

Selected Artists

   

これだけ表現が多様化してなお、私はずっと、「絵」が気になっています。それは素材・技法やメディアの差異によってさまざまな呼称があります。たとえば、「日本画」(膠彩画)、「洋画」(油彩画)、「水彩画」、「ドローイング」と言ったら前者、「漫画」「イラストレーション」「壁画」と言ったら後者が主だった原因の呼称でしょう(とりあえず、便宜的には)。そして私は、絵という言葉に、それらの総称であると同時に、そのように素材・技法やメディアによって絵が分化されていく前の原点のようなイメージを持っています。幼児が描いたものも、現代美術家が描いたものも、同じ「絵」です。ですから、私は、市場や美術史的価値、ニーズとは別の視点から、それらをできるだけ同じものとして見てみたい、という欲望があります。今回私が推薦した3人は、そのような多岐にわたる「絵」に対して新鮮でユニークなアプローチを見せてくれる作家です。ぜひ楽しんでください。

While there have come to exist such diverse forms of expression, I have still always been interested in drawing/painting. Depending on the difference in material, method, and media, this form presents itself in a great variety of ways. For example, the naming of "Nihonga" (Kosaiga), "Yoga" (oil painting), "Suisaiga" (water-color painting), and drawing are considered precedents to that of manga, illustration, or murals (basically speaking). Moreover, the image I get from the terms, drawing/painting, is its original form, before it was differentiated through materials, methods, and media. From pictures made by infants, to those by contemporary artists, all of these constitute drawing/painting. Therefore, I have a desire to look at all of these forms as equally as possible, outside of the perspectives relating to the needs of the market or art history. The three artists I selected show us a fresh and unique approach that crosses these various ways of drawing/painting.

小金沢 智

1982年、群馬県生まれ。2008年、明治学院大学大学院文学研究科芸術学専攻博士前期課程修了。専門は日本近現代美術史。世田谷美術館を経て、2017年より太田市美術館・図書館学芸員。主な企画展に「開館記念展『未来への狼火』」(2017)、「開館1周年記念展 佐久市立近代美術館コレクション+『現代日本画へようこそ』」(2018)、本と美術の展覧会vol.3「佐藤直樹展:紙面・壁画・循環」(2019)など。『内田あぐり――化身、あるいは残丘』(国書刊行会、2019年)、『諏訪敦 絵画作品集 Blue』(青幻舎、2017年)、『日本美術全集 20 日本美術の現在・未来』(小学館、2016年)、東信作品集『SHIKI:Landscape and Beyond』(AMKK、2015年)など、ジャンルを問わず、作家論・作品解説の執筆・寄稿も多数行う。美学校 超・日本画ゼミ講師、武蔵野美術大学美術専攻日本画コース非常勤講師。

Born 1982 in Gunma Prefecture. Satoshi Koganezawa completed his Master's degree through the Department of Art Studies at Meiji Gakuin University Graduate School. Specializing in Modern and Contemporary Japanese Art, Koganezawa worked for Setagaya Art Museum, and then in 2017 went on to become curator at Art Museum & Library, Ota. Major curated exhibitions include "Opening Exhibition: Noroshi Signal Flare for Our Future" (2017), "1 Year Anniversary Exhibition Saku Municipal Museum of Modern Art Collection+ 'Gendai Nihonga e Yokoso (Welcome to Contemporary Nihonga)'" (2018), "Exhibition of Book and Art vol. 3 Sato Naoki Exhibition: Circulating Pages and Murals" (2019), among others. He has also written and contributed pieces across wide genres including art criticism and interpretive texts such as, "Uchida aguri - keshin、 aruiwa zankyu (Uchida Aguri - incarnations, or remnants)" (Kokusho Kankokai, 2019), "Blue" (Seigensha Art Publishing, Inc., 2017), "Nihon zenbijutsushu 20 nihonbijutsu no genzai・mirai (Complete collection of Japanese art vol. 20: Japanese art today and its future)" (Shogakukan Inc., 2016), Makoto Azuma artwork catalog "SHIKI:Landscape and Beyond" (AMKK, 2015), and others. Koganezawa serves as instructor for the Bigakko cho・nihonga seminar, as well as part-time professor in Nihonga at Musashino Art University.