メインギャラリーエリア 作家Main Gallery Area Artist

Artists

濱中 卓治 / Takuji Hamanaka

※写真は参考作品です。出品作品とは異なる場合がございます。
※Photos are for reference only. Actual artworks on display may vary.

作家情報 / Artist Information

濱中 卓治

濱中 卓治

1968年 北海道生まれ
1988年 神奈川県立藤沢西高校卒業
2017年 「個展 ウィービングライト」、オーウェンジェイムスギャラリー、ニューヨーク
2015年 「個展 ネガティブサークル」、オーウェンジェイムギャラリー、ニューヨーク
2015年 「個展」、 シドニーラーソンギャラリー、ミゾーリ
2016年 「グループ展 アプロプロゲーション」、カラアートインスティテュート、カリフォルニア
2014年 「グループ展」、ケントラードローイングスペース、ニューヨーク

ここ数年の作品は版画に典型的に使われる効果や材料をあまり用いられなかった文脈、又はそれらを強調するようなやり方を考えて制作しています。一つのシリーズとして木版のボカシ刷りを多用し何色も摺りそれをイメージを作る基本材料として、まるでステンドグラスを作るようなイメージで摺り上がった木版を様々な形に切って抽象的な作品を組み立てていく方法があります。見慣れたアプローチを少しずらして配置する事で見える事に可能性を感じています。

Takuji Hamanaka
 
1968 Born in Hokkaido
1988 Graduated from Kanagawa Nishi High School
2017 “Weaving Light ” Owen James Gallery, New York
2015 “Negative Circle” Owen James Gallery, New York
2015 “Module and Repetition” Sidney Larson Gallery, Missouri
2016 “Appro-progation” KALA Art Institute, California
2014 Kentler International Drawing Space, New York
 
In recent years I have been investigating characteristic effects and materials found in printmaking and use them in unfamiliar context or use them in excessive manner. 
One of the project is to focus on typical printing application called “ Bokashi” that is a variation in lightness and darkness of a single/multiple colors by hand applying a gradation of ink to moistened woodblock. This characteristic printing approach is often found in prints by masters such as Hiroshige and other Ukiyo-e artists. 
Using these prints in different colors as a starting point, I construct image by cutting them in various shapes as if one makes mosaic window using sheets of hand blown colored glass. Though obviously quite different materials, there are striking similarities between the way woodcut and stained glass is constructed conceptually. I like to think I am expanding possibility of traditional printmaking by displacing the characteristic idea/effect to attain unique consequence.

推薦者 / Selector

CfSHE Gallery / シーエフシーギャラリー

[推薦者コメント / Comment by Selector]

水性木版画を主なメディウムとしてニューヨークと日本を拠点に活動する作家・濱中卓治の伝統技法を用いた現代版画作品をご紹介します。
濱中は日本にて伝統工芸としての木版画を修業したのち、日本とアメリカで数々の現代版画プロジェクトに携わってきました。自身の作家活動では、幾何学的なモチーフを伝統的な木版技法を用いてグラフィカルに表現するという、新と旧、技法とコンテンツが対峙する独自のイメージを提案しています。最近の作品では反復、すなわち森羅万象全てにも通ずる事象を、版木の摺りの繰り返しや摺った画としてのたくさんの複製、及びそれを切り取り組み合わせるという繰り返し行為へと重ね合わせています。それらの反復には実は同じものは一つとしてなくスパイラルのようであるとして、物を作る行為ひいてはそれを包む大きな事象の軌跡を再認識する機会になればと願い制作されています。
本作品の出品は、当ギャラリーが取り組むContemporary Mokuhangaという大きな標題の下で行われます。水性木版画は伝統木版・創作版画という枠を超え、Mokuhangaとして世界で展開されています。その海外にてインストラクターとしても普及活動を支えつつ、現代美術シーンへ日本の伝統を展開させている浜中。日本における初のワンマンショーとなる同時期開催のCfSHE Gallery企画展と合わせて、是非ご高覧ください。