No.245 習い事No.245 Lesson
作家詳細Details
Details
No.247 レントゲンNo.247 Rentgen
No.347 モザイクNo.347 Mosaic
No.338 バレエno.338 Ballet
No.367 ジャン・コクトーの肖像No.367 Jean Cocteau's Portrait
No.390 演出No.390 Direction
No.391 黒猫No.391 Black Cat
No.408 余暇No.408 Leisure Time
No.404 嘔吐No.404 Vomiting
No.419 監督No.404 Director
No.413 倉庫No.413 Ware House
No.423 モダンガールNo.423 Modern girl
No.425 興行 No.425 Show
No.430 破壊No.430 Destruction
No.437 磔No.437 Crucifixion
No.462 工場No.463 Factory
No.463 厄No.463 Misfortune
「私はここ数年、大正生まれ(1924年生まれ1987年没)の架空の画家として作品を制作しています。今回出品する作品は、“架空の画家ユアサエボシ”になる以前に制作していた「新聞コラージュ」シリーズを出品します。2008~2014年に集中的に制作したもので、主に日経新聞を使用し、サイズは5×5cmに統一、全部で約500点あるうちの一部を展示します。創作の原点となる初期作品群をぜひご高覧ください。」
「I have been working as a fictional painter born in Taisho (born 1924 and died 1987) in recent years. The work to be exhibited this time will be the “Newspaper Collage Series” that was produced before becoming “fictional painter Ebosi Yuasa”. It was produced intensively from 2008 to 2014, mainly using Nikkei Shimbun, with a uniform size of 5 x 5 cm, and exhibits a part of the total of about 500 items. Please enjoy the initial works that are the starting point of your creation.」
ユアサ エボシ
Ebosi Yuasa
1983年 千葉生まれ
2008年 東洋美術学校絵画科卒業
2017年 「第20回 岡本太郎現代芸術賞展」、川崎市岡本太郎美術館、神奈川
2018年 「シェル美術賞アーティストセレクション2018」、国立新美術館、東京
2019年 「プラパゴンの馬」、EUKARYOTE、東京
2019年 「曲馬考」、銀座 蔦屋書店 アートウォールギャラリー、東京
2019年 「侵入するスペクトル」、AKIO NAGASAWA GALLERY AOYAMA、東京
1983 Born in Chiba
2008 Graduated from TOYO INSTITUTE OF ART & DESIGN painting course
2017 “The 20th Exhibition of the Taro Okamoto Award for Contemporary Art”, Taro Okamoto Museum of Art Kawasaki(Kanagawa, Japan)
2018 “Shell Art Award Artists Selection”, The National Art Center (Tokyo, Japan)
2019 “Prapagon Horse”, EUKARYOTE (Tokyo, Japan)
2019 “Meditations on equestrian feats”, GINZA TSUTAYA BOOKS ART WALL GALLERY (Tokyo, Japan)
2019 “Spectral Intrusions”, AKIO NAGASAWA GALLERY AOYAMA (Tokyo, Japan)
推薦者
Selector
東京都現代美術館 学芸員
MUSEUM OF CONTEMPORARY ART, TOKYO Curator
[推薦者コメント]
[Comment by Selector]
大正に生まれ、昭和で死んだ無名の画家・ユアサエボシ。次々と作品や資料が発見され、過去が解き明かされていく。賞への入選、著名画家との交流……しかしそれは全て嘘であり、現代のユアサエボシによって日本美術史の隙間に巧みに埋め込まれたフィクションである。絵画のクオリティを担保しつつ、時間軸、歴史軸をも取り込むユアサの取り組みは大胆であり、大変にユニークだ。近年話題になった「I氏コレクション」シリーズもまた巧妙で、某アニメキャラクターがF・ベーコン作品のコレクターだったらという架空の設定をキャンバスに込めた。常に観る側の概念に驚きと揺さぶりをかける特異な作家である。
Ebosi Yuasa was an unknown artist who was born in the Taisho era and who died during the Showa era. One after another Yuasa’s works and materials on him are found. They lead to Yuasa’s life and art being discovered. We see the awards Yuasa won and the famous artists he associated with. However, they are all lies. They are all pieces of fiction that Ebosi Yuasa the present-day artist skillfully inserted into the various corners of Japanese art history. Yuasa’s pictures have the usual excellence and he incorporates into them senses of time and history. His project is indeed bold and unique. Collector Mr. I, a recent series of works which received much attention, is also clever. The premise of the series is that a certain anime character is a collector of the works of Francis Bacon. Constantly surprising the viewer and continually disrupting the concepts they hold, Eboshi Uasa is a singular artist.