作家詳細Details

Details

Artists

宇平 剛史

Goshi Uhira

1F-Main Gallery1F-Main Gallery

Skin (4690)Skin (4690)

Skin (4420, part)Skin (4420, part)

Skin (4528, part)Skin (4528, part)

「本作『Skin』は、人間の肌を接写した写真で構成されている。肌は、私たちにとって身近な存在である。それは身体の表面を覆う外皮であると同時に、身体と環境とを分ける境界でもある。一方で、私たちの身体の内部では、自分の意思や理解とは無関係に、常に複雑な細胞分裂が繰り返され、その外部にある皮膚の上には、無数の皺が刻まれていく。私たちの身体は、まるで未だ分からないことだらけの神殿のようである。肌は、そうした不可知な私へと、私自身をいざなう開口を無数に含んだ境界でもあった。」

「The work ‘Skin’ is composed of close-up photographs of people’s skin. The skin, to us, is a familiar existence. It is the outermost layer that protects the surface of the body, while at the same time it is the boundary that divides the body and the environment. Devoid of our own intentions and understanding, complex cell division is constantly taking place in our bodies, as an innite number of wrinkles make their mark upon the exterior skin. Our body is like a temple full of mysteries unknown to us. The skin, it turns out, is a boundary with a number of openings that lead me to this unknown part of me.」

宇平 剛史

宇平 剛史

Goshi Uhira

1988年 福岡生まれ
2011年 首都大学東京システムデザイン学部卒業
2019年 「Skin」、HAGISO、東京
2019年 「写真新世紀2019年度受賞作品展」、東京都写真美術館、東京

1988 Born in Fukuoka
2011 Graduated from Tokyo Metropolitan University, System Design
2019 “Skin”, HAGISO (Tokyo, Japan)
2019 “New Cosmos of Photography”, Tokyo Photographic Art Museum (Tokyo, Japan)

https://www.goshiuhira.com

 

推薦者

Selector

楠見 清

Kiyoshi  Kusumi

美術編集者/評論家、首都大学東京 准教授

Art critic and editor; associate professor, Tokyo Metropolitan University

[推薦者コメント]

[Comment by Selector]

パネル一面に広がるモノクロームは人間の肌を接写した写真である。だれかのどこか。人種や年齢、性別、人格はいっさい伏せられ、人体の部位のもつ意味やスケールからも解き放たれた肌はただ平面となって壁に掛けられることでこの空間に起立している。印画紙上に高精細度でプリントされた皮膚の表面はあまりの肌理の細かさにその表面が立体的にすら見える。眺めているとまるでどこかの惑星の地表や銀河の渦を見下ろしているかのような錯覚にもとらわれる。肌が愛おしいのは人のだれもが持つ最も密着した宇宙の揺らめきであるからなのか。

         

The monochrome image that spreads across the panel is a close-up photo of the human skin. Someone, somewhere. The race, age, gender and personality of the model are all hidden, and the skin that has been released from the purpose and scale of the human body part it belonged to simply stands out in this space by being hung flat against the wall. The surface of the skin printed in high definition on photographic paper can even appear three-dimensional due to its fine texture and details. The longer you look at it, the more you will be struck by the illusion that you are looking down on a planet's surface or a galactic vortex. Perhaps it is because appreciating skin is the closest fluttering of the universe that most people have.