Artists

Artists

濵田 路子

Michiko Hamada

Selection-GYM(2F 体育館)Selection-GYM(2F Gymnasium)

版画という技法は、制作している上で自分の意図しないこと、知らない、身に覚えの無いことが必ず起き、それが人と人との関係に似ていると思い、その間を埋める役割になる気がしている。 自身と関わりのある人々との、日常での関わりを写真に撮り、撮影した人物との関係、思い出などを思い出しながら木版画をつくっていく。「知っている」と思っていた人を二次元に閉じ込めるときに表れる、自分の「無意識」を発見していくことになる。自分が自分を懐柔できない部分を、版画という技法を通じて露呈させていきたい。

When I make woodcuts, there are things I do not aim at, things I do not know, things I haven’t experienced without fail. I think the technique of printmaking resembles the people-to-people relations, and it feels like I take the role to fill the space between. I reverse the image that I planned onto a wood and prepare the printing block. I put ink on the woodblock and print it on paper using a Baren. Little by little, it becomes distanced from the original image whenever I go through a necessary process for the print. The print changes through the difference of depth and width of cuts during the act of carving the wood. When printing, the quantity of ink and water, the amount of pressure used with the Baren make it possible to manipulate the strengths and weaknesses in the image. I take photographs of people connected to me, in photos related to daily life. I make woodcuts while remembering our relation, and the memories associated with the person photographed. When I shut a person, who I thought I “knew”, in the two dimensional realm, I discover my "unconsciousness" begins to appear. I want to unveil the parts that I cannot conciliate by myself through the process of printmaking...

濵田 路子

Michiko Hamada

1985年  東京生まれ
2012年  多摩美術大学大学院美術研究科版画修了

2019年  「2人展」、養清堂画廊、東京
2018年  「濵田路子個展 上と下」、ギャラリー恵風、京都
2018年  「PRESS展」、小杉画廊、神奈川
2017年  「濵田路子展」、ギャラリーN神田社宅、東京
2015年  「濵田路子展」、florist_galleryN、名古屋

1985  Born in Tokyo
2012  Graduated from Tama Art University, printing

2019  “double exhibition”, Yoseido gallery, Tokyo (Japan)
2018  “solo exhibition”, gallery Kei-fu, Kyoto (Japan)
2018  “PRESS”, Kosugi gallery, Kanagawa (Japan)
2017  “solo exhibition”, galleryN kandasyataku, Tokyo (Japan)
2015  “solo exhibition”, florist_galleryN, Nagoya (Japan)

http://michikohamada.com/

 

推薦者

Selector

CfSHE Gallery

CfSHE Gallery 

[推薦者コメント]

 

濵田は自身と関わりのある人々を日常的にスナップ写真に撮り、撮影した人物との関係、思い出などの記憶をもとに木版画を制作するという独自の手法を取っています。版画はキャンバスに絵を描くのとは異なり、下絵、彫り、摺りという工程を経て、絵が反転して出来上がります。そのプロセスの中で記憶をたどりながら人物像を完成させていくことを、作家は「知っていると思っていた人を二次元に閉じ込めるとき、自分の無意識を発見していくことになる」と言います。浅彫りと、墨を基調とした色数を抑えた摺りによって作り出される独特のマチエールも濵田作品の魅力です。じっと見ていると、描かれた人物が象徴的なオブジェとともに記憶の中から浮かび上がってくるような感じがしてきます。