作家詳細Details

Details

Artists

古賀 学

Manabu Koga

1F-Main Gallery1F-Main Gallery

CB001CB001

CB002CB002

CB003CB003

CB004CB004

CB005CB005

CB001P - CB004P, Set of 4 PrintsCB001P - CB004P, Set of 4 Prints

「芸術表現として19世紀に生まれた合成や書き足しを技法とする「ピクトリアリズム」はフィルムカメラの登場により「ストレート・フォトグラフィー」という概念に塗り替えられました。さらに現代、デジタルカメラやスマートフォンやフォトショップの普及により、写真画像の概念は加速度的に変化しています。ぼくは、未来を想定した美意識で、水の中の女の子の魅力を作品にしようと、大量の水中撮影素材からパーツを選別し、精密ナイフで切り取り、ピンセットで組み立てていくような、細かい作業の積み重ねで平面作品をつくっています。」

「"Pictorealism" was an aesthetic movement of montages and additions in the 19th century, and its concept was reshaped into "Straight Photography" due to the appearance of a film camera. Moreover, the contemporary concept of images of photography has been changing at an accelerated pace because of the promulgation of digital cameras, smart phones, and Photoshop. I overlay very detailed steps, such as selecting a piece from thousands of underwater photographs, carefully trimming it with a precise knife, and putting those together with tweezers, in order to represent the fascination of girls in water as an artwork based on my aesthetic for the future.」

古賀 学

古賀 学

Manabu Koga

1972年 長崎生まれ
2017年「ラブラブショー2」、青森県立美術館、青森
2019年「南無阿弥陀佛」、浄土宗龍岸寺、京都
2019年「cube」、CLEAR GALLERY TOKYO、東京
2019年「美少女の美術史」、MoNTUE 北師美術館、台北
2019年「Taiwan New Wave 東方藝式流」、ESPACE COMMINES、パリ

1972 Born in Nagasaki
2017 “LOVE LOVE SHOW The Second”, Aomori Museum of Art (Aomori, Japan)
2019 “NAMUAMIDABUTSU”, Ryuganji (Kyoto, Japan)
2019 “cube”, CLEAR GALLERY TOKYO (Tokyo, Japan)
2019 “Bishojo: Young Pretty Girls in Art History”, MoNTUE (Taipei, Taiwan)
2019 “Taiwan New Wave”, ESPACE COMMINES (Paris, France)

   

推薦者

Selector

楠見 清

Kiyoshi  Kusumi

美術編集者/評論家、首都大学東京 准教授

Art critic and editor; associate professor, Tokyo Metropolitan University

[推薦者コメント]

[Comment by Selector]

ダイビングプールの中を浮遊する女性像は、作家自らが潜水具を装着して水中撮影される。無重力のような解放と無酸素という拘束。シュノーケルやマスクで顔を覆った水着姿のモデルは本来場違いなニーハイソックスを身につけることで人魚も思わせる独特なフェティシズムを喚起する。だが、古賀の作品コンセプトはさらに写真とは何かという問いにある。カメラで撮影した写真にデジタル画像加工を施すことで、作品は19世紀のピクトリアリズムへと回帰接続され、写真の模型(ピクトリアルモデリング)とその組立(アッサンブラージュ)という新たな位相へと向かう。

         

The female figure floating in the diving pool was photographed underwater by the artist himself wearing diving tools. The liberation of zero gravity and the restraint of a lack of oxygen. The model is wearing a swimsuit and her face is covered with a snorkel and a mask, but her out-of-place knee high socks evoke a unique fetishism that is reminiscent of mermaids. However, the concept of Koga's works lies in the question of what photography is. By applying digital processing to photographs he took with his camera, Koga reverts his works to 19th century pictorialism, with a shift towards a new phase of photography models (pictorial modeling) and assembly (assemblage).